Fasta för en positiv hälsoeffekt!

  • 02 Nov, 2021
Bantare väger sig

Svält är en okontrollerad situation när du inte har och inte får tillgång till mat. Fasta är kontrollerad, du har mat och kan frivilligt avstå från den. En populär metod är 5:2 dieten. Man fastar två av fem dagar. En nyare variant är den periodvisa fastan. Du skall avstå från mat 12 till 14 timmar sammanhängande varje dygn. Den tiden får gärna inkludera en natt. Om du alltså inte äter efter middagen, sover åtta timmar och väntar med frukost några timmar är det klart till nästa kväll efter middagen. Givetvis är den mat du konsumerar också av stor betydelse. Exempel på nyttiga tilltugg är powerfruits.

Hur påverkar fastan hälsan?

Vår ämnesomsättning antingen förbränner eller lagrar. Stort matintag lagrar energi. Fastar du, konsumerar kroppen lagret och förbränner fett. Din fasta kan ge dig många andra positiva hälsoeffekter. Du minskar risken för diabetes och inflammatoriska tillstånd, även högt blodtryck samt högt kolesterol. Du kan behöva pröva dig fram till vilken metod som passar just dig. Du kan uppleva långvarig fasta, med väldigt lite mat under flera dagar, som för krävande. Det kan i så fall vara bättre att du bara förlänger fastatiden under dagen, kanske genom att avstå från en av de normala tre måltiderna. En varning, det är inte lämpligt för alla att fasta. Vissa hälsotillstånd avråder från fasta och det är bäst att i så fall rådfråga läkare.